Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

W wywrotkach liczą się cena i napęd

Samochody ciężarowe. Używane wywrotki staniały
15.01.2010 00:00:00
Pojazdy konstrukcyjne sprzedawały się w zeszłym roku gorzej niż jeszcze w 2008, kiedy trwał na nie boom. Dzisiaj, aby sprzedać używaną wywrotkę, trzeba zaproponować atrakcyjną cenę. Wpływ na spadek cen używanych ciężarówek konstrukcyjnych ma także słaba sprzedaż nowych pojazdów tego typu. Na placach głównych importerów wciąż znajdują się takie ciężarówki. Jakby tego było mało, sporo z nich spełnia starą normę emisji spalin Euro 4, można je będzie sprzedawać jako nowe tylko przez kilka miesięcy w 2010 r. Porównujemy ceny używanych wywrotek marki DAF, Iveco, Kamaz, MAN i Mercedes.
W zeszłym roku większość używanych pojazdów konstrukcyjnych po raz pierwszy od kilku lat mocno straciła na wartości. Według ekspertów nie był to przejaw kryzysu: - Dużo mniejszy popyt to wynik nasycenia rynku - uważa Marcin Kardas z działu badań rynku Euro-taxGlass's Polska. - Boom trwał dwa lata i w końcu rynek musiał się nasycić. To spowodowało spadki wartości tego typu pojazdów i to nawet w tempie 10 procent na kwartał, co jeszcze rok wcześniej było nie do pomyślenia.
Importerzy obniżają ceny
Niewątpliwy wpływ na spadek cen używanych ciężarówek konstrukcyjnych ma także słaba sprzedaż nowych pojazdów tego typu. Na placach głównych importerów wciąż znajdują się takie ciężarówki. Jakby tego było mało, sporo z nich spełnia starą normę emisji spalin Euro 4, można je będzie sprzedawać jako nowe tylko przez kilka miesięcy w 2010 r. Dzisiaj można więc kupić fabrycznie nowe podwozie 8x6 warte w 2009 r. według cennika 110 tys. euro za około 350 tys. zł, a więc sporo poniżej pierwotnej ceny. Według Marcina Kardasa to właśnie pojazdy z napędem 8x6 cieszą się w tej chwili w miarę sporym wzięciem, co spowodowane jest słabym stanem dróg na większości polskich placów budów. Tego typu używane wywrotki znajdziemy najczęściej u dwóch importerów - Mercedesa i MAN-a. I to są marki, które na rynku używanych straciły najmniej. Inne wywrotki na rynku wtórnym mają mniejsze powodzenie i więcej tracą na wartości: - Trudno wróżyć z fusów, ale moim zdaniem sytuacja taka utrzyma się przez dłuższy czas - uważa Marcin Kardas.
Nie jest tak źle?
Co ciekawe, jednak duże i wyspecjalizowane w sprzedaży używanych pojazdów konstrukcyjnych firmy nie narzekają. To z ich usług korzystają bowiem firmy budowlane, które mają konkretne kontrakty. Michał Krzyżanowski z firmy Truckport z Dąbrowy w woj. dolnośląskim uważa, że 2009 r. był zbliżony pod względem sprzedaży do 2008: - Do połowy grudnia udało nam się np. sprzedać 15 sztuk wywrotek Mercedesa 8x8 z 2004 r. z 20, które odkupiliśmy od firmy budowlanej. W tym wypadku duże znaczenie miała atrakcyjna cena tych pojazdów.
W porównaniu z używanymi ciągnikami, których sprzedaż całkowicie załamała się w zeszłym roku, pojazdy konstrukcyjne miały jeszcze jedną przewagę - na rynek nie trafiło bowiem zbyt dużo tanich pojazdów z przejętych leasingów, jak miało to miejsce w wypadku zestawów do transportu dalekobieżnego. To one bowiem w dużym stopniu zepsuły rynek ciągników siodłowych.
Ceny używanych wywrotek
Model Rok prod. Napęd Przebieg Cena netto
DAF 85-300 ATi 1994 8x4 brak danych 50,0 tys. zł
DAF CF 85-430 2008 8x4 5 tys. km 215,0 tys. zł
Iveco 340E34 1997 8x4 brak danych 65,0 tys. zł
Iveco 410E42 1998 8x8 424 tys. km 165,0 tys. zł
Kamaz 6540 2006 8x4 brak danych 145,0 tys. zł
MAN 27.342 1994 6x6 520 tys. km 88,0 tys. zł
MAN 26.343 1998 6x6 brak danych 158,4 tys. zł
Mercedes 2629 1991 6x6 brak danych 94,0 tys. zł
Mercedes 2631 1995 6x4 brak danych 110,0 tys. zł
źródło: www.Truck.pl
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.